Skip to main content

Kenangan Lalu

Assalammualaikum

Musik dari jiwa
Lagu dari hati
Cerita sepurnama
Canda dan menangis

Belum ku selami
Caturan terjadi
Lelah dipukul badai
Apa mungkin terlerai?

Soalan tersendu
Balas hampa bisu
Tuhan, tunjuk sesuatu
Apa dia yang satu itu?

Tunjukkan aku
Tunjukkan aku

Apa bisa ku cinta
Kamu seperti mana
Aku dicinta kamu?
Aku dijaga kamu?
Atau kamu terlalu
Indah buat diriku?
Beda dari diriku?
Aku pun tak menahu

Tuhan, tunjukkan aku


Ingat lagu tu?
Mungkin siapa yang pernah ikot blog ni since aku sekolah
Mungkin pernah ingt, lagu ni pernah aku jadikan background musik aku.
Satu kenangan.
Entah kenapa lagu ni wujud balik dalam hidup aku.
Awalnya Didi bagi aku dgr, aku ignore je.
Buat mcm tak pernah dengar.
Dan malam ni, Mursyid pulak nyanyi lagu ni.
Aku rindu.
Rindu sangat aku yang dulu.
Mase Mursyid bukak kat youtube, aku terdiam.
Teringat semua benda.
Teringat kenangan lalu.
Jujur aku terlalu rindu.

Esok mereka akan dtg Ipoh,
Dan aku harp kali ni aku dpat lepak and bg masa sepenuh nya pada mereka.
Takut untuk ketemu.
Takut berasa janggal lagi.
Lagi dan lagi.
Tapi kata pada diri, takpe. kejap je semua tu.


Dan skng nii aku tgh dengar berulang ulang lagu tu tadi.
Aku nak gitar, aku nak ada tepi pantai skang pls,
Nak ingat semua benda.
Semua benda pahit manis dalam kenangan lalu.
Rindu sangat.
Nak dongak ke langit, dan katakan aku rindu semua.
Nak kata pada angin, sampaikan rindu ni.
Nak biarkan ombak, terus disitu mendengar semua benda yang aku
ingin katakan.
Semua.
Jika diberi peluang, aku takkan biar sorang pun pergi dari hidup aku.
Sebab aku sakit mengingati semua kenangan lalu.
Kenangan kita, kenangan kami.
Gelak tawa bersama,
Nangis meraung bersama..
Aku nak kalian tahu, sikit aku takpernah mencuba melupakan kalian.
Malah setiap detik kita bersama, aku masih ingat.
Dan aku akan lupa apabila memori otak aku ni rosak suatu hari nanti.
Dan tika itu yang berlaku suatu hari nanti, tlg dtg kembali.
Datang beri aku ingat siapa kalian semua.
Aku mohon.

Salam.

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini

LEKA

Manusia takkan pernah puas Biar apa keinginan, walau besar mana dah digapai. Tetap, Tidak puas. Kau lupa matlamat hidup sebenarnya. Bukan untuk kaya, bukan untuk bergaya. Tapi untuk hidup yang selamanya.