Skip to main content

Hai May

Assalammualaikum
Hari ni 1st May.
Bulan may bulan yang paling aku tunggu
Sebab bulan ni bulan pling rmai befday orang2 yang aku kenal.
entahlaa..
Sakitmemang sakit nak ingat semua.
Tapi.
Nak buat mcm mane?
Sebab sayang, aku ingat juga.
Bulan ni jugak befay aku.
Tahun pertama befday aku tanpa family.
Befday aku yang pastiinya aku takkan balik kl nanti.
Dulu, tiap kali befday mesti akan balik kl.
mesti beberapa minggu sebelum tu family dah tanya nak buat at mane?
Nak tema apa?
Nak dengan apa?
Walaupun tiap kali befday aku akan celebrate dlu dgn kawan2 aku,
dgn semua abang2 angkat aku...
Tapi bila malam  tu, mesti akan dengan family.
last skali.
Dowg memang slalu bg aku masa dengan kawan2 dulu.
then balik, celebrate nan diorang.
Tahun lepas jugak, au gagahkn diri pergi singapore sambut dengan semua kenalan.
Aku yang minta dgn ajam nak buat kat sana, sebab aku rindu sangat celebate at sana.
Tapi tahun ni?
Ajam ade msg tnye, aku tak jwab
Mirul ade msg tny,aku xjawab gak.
Aku tak thu kenpa.
Entah kenapa kali ni aku x nak jumpa sesiapa.
Aku seperti tidak mahu pulang, dan tak mahu mereka2 meraikan hari kelahiran aku.
Sebab aku tak nak menangis lagi nanti bila ingt mereka waktu aku kat ipoh.
Senang cita aku tak nak mencipta apa apa kenangan lagi bersama mereka.
Cukup aku dah menderita mengingati semua kenangan bersama mereka.
Dan ketika beday aku nanti aku akan stay ipoh saja.
Aku takkan kemana2.
Aku excited dengan bulan may, bukan kerana befday aku.
Tapi kerana befday2 orang2 yang aku sayang.

Cakap pasal befday.
Aku nak story satu benda.
Sebelum ni aku pernah sebut pasal Mursyid kan?
Mursyid ni aku kenal dri sem lepas.
Aku start rapat dengan dia, sejak dia kerja dekat kedai zaki dlu.
And entah mcm mane sem ni, aku makin rapat dgn dia.
Mungkin sebb kami banyak satu group untuk assignment.
So klo nak buat kerja, kami slalu skali.
Dan baru baru ni aku dapat tahu yang befday Mursyid ni
17hb Oktober. Dekat dgn someone kan?
Siapa?
Dekat sgt dengan befday Encik Zainal Abidin tu.
Selang sehari saja.
Aku terdiam jap thu befay dia 17hb Oktober.
Takpelah.
At least aku boleh ingat befday dia nan walid aku tu skali..
Befday along selang sehari dengan befday adik.
Adik 9hb Januari. Along 10hb Januari.
Tapi yang lagi buat aku tertarik pasal befday2 ni. satu benda je.
Dlu aku rapat dengan wani,ingt lagi dia?
befday wani 18hb Ogos. Dari sekolah sampai skng aku tak lupa tarikh tu.
Sebab befday wani kan?
And now, aku dh lost contc nan wani, tapi aku rapat dengan nad.
Nak thu befday nad bila?
Befday nad, 18hb Ogos gakk..
Dia kongsi befday yang sama dengan wani.
So, tarikh 18hb Ogos tu memang aku takkan lupakan sampai bila2.
Dan skang nad baru thu, jarak befday aku dengan KMF selang sehari je.
31 May befday aku, 1hb jun atau 30 may befday si kmf tu.
aku x pasti. tp yang pastinya befday aku nan kmf selang sehari je.
Masa kami sembang pasal ni,
nad ckp "patut aku boleh rapat dgn hg, sebab befday hg selang sehari je dgn kmf"
Aku ni mmg jenis ingt semua tarikh befday orang2 yang aku rapat.
Setiap tarikh yang ada dalam setahun tu memberi makna buat aku.
Sebab terlalu ramai yang pernah rapat dgn aku.
Hingga lah tarikh kematian mereka.
Smua aku ingt.

Hari ni 1 May,tahu befday siapa?
Jap aku list kan
Hari ni befday arwah Azhar and Azrul kawan sesama setan dlu.
Befday Rabiatun Aduiyah atau aku slalu panggil dia Bia.
Kawan rapat masa sekolah rendah dlu, kawan yg slalu ponteng class skali dgn ain, kamarul semua tu.
Lepas tu hri ni jugak befday Syira.
Kawan masa sekolah menengah. Member kelas dari form 1 sampai lah form 5.
Happy Birthday guysss!
Even dh bertahun azhar and azrul pergi. Befday diorang takpernah aku lupa.
Al-Fatihah buat kedua-duanya.

Tu je kot aku nak sembang
Panjang umur aku menulis lagi.
Salam

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini

LEKA

Manusia takkan pernah puas Biar apa keinginan, walau besar mana dah digapai. Tetap, Tidak puas. Kau lupa matlamat hidup sebenarnya. Bukan untuk kaya, bukan untuk bergaya. Tapi untuk hidup yang selamanya.