Skip to main content

Sama

Bangun.
Membelek calender.
Hari makin dekat
Takut makin menguasai diri.
Duduk dalam beribu orang, tersenyum dihadapan semua orang
Hakikatnya siapa yang tahu apa yang ada dihati?
Tiada siapa.
Kenapa makin takut, risau?

Abang
Aku baru tersedar.
Tarikh aku operation nanti sama tarikh dengan tarikh pemergian kau
abang..
Kuat ke aku nanti.
Kau takda abang.
Kau takde nak bagi semangat dekat aku.
Kuatkan aku..
Jujur aku terlalu takut abang.
Apa yang doktor bagi tahu semua masih aku simpan sendiri.
Tak terbuka mulut untuk bercerita pada sesiapa..
Walaupun pada Ajrul.

Aku mengharapkan yang baik-baik
sebab aku ingin kembali ke Ipoh.
Aku ingin kembali kesini menyambung semuanya
Tapi aku takut hajad aku tak sampai.
Kau tahu walid mcm mane kan abang?
Kau tahu klo dia kata A, A je laa yang kita kena buat..
kan?

Semalam lepas exam aku nak pi kerja.
Skali kak lia, staff nurse kpj tu call.
Dia nak bawak aku jumpa adik dia.
Adik dia nama Amirul umur 25 tahun.
Adik dia sakit macam aku.
Hampir 4 jam aku sembang berdua nan adik dia.
Adik dia cerita mcm mcm kat aku.
Salah satu yang aku masih teringat ingat yang dia ckp
"Kau bila dah sakit, kawan baik pun boleh buang kau. Kau kena ingat.
Masa tu baru kau tahu siapa kawan yang betul-betul kawan. Diorang cakap diorang faham kau.
Tapi bila kau terlantar, diorang masih boleh duduk enjoy dengan yang lain.
Sedangkan masatu kau tengah bertarung nyawa. Aku faham sakit kawan buat mcm tu mcm mana,
sebab aku dah rasa. Aku tak jumpa lagi kawan aku yang ada dengan aku masa aku
betul-betul terlantar, Aku tk jumpa lagi kawan aku yang ada sama dengan aku masa aku nak
masuk bilik operation. Kau dah sakit ni, bilik operation tu mcm toilet. Kau kluar masuk je."

tu ayat mirul yang aku teringat smp skang.
aku ingattt sampai sekarang mirul.
aku berterima kasih dekat kak lia sebab jumpakan aku dengan kau.
sekurang kurang nya aku tahu siapaa yang betul betul faham apa aku rasa
sekrang nii..Thank you so much kak lia.

Kak lia ni staff nurse yang banyak tolong aku masa aku kat kpj ipoh.
dia yang tlg angkat semua brng2 aku.
dia yang tlg buat aku air masa aku tak boleh bangun
dia yang tlg beli makan aku masa seorang pun kawan atau keluarga
yang tak datang saat aku terlantar.
dia jugak satu-satu nya manusia yang sanggup datang hospital bainun bila tahu aku
masuk wad situ.
sebab die tahu keluarga aku jauh..
dia tahu kawan kawan aku tiada.
dia tahu adik beradik aku tiada kat sini.
Kadang-kadang orang luar ni lebih menghargai kita.
kan?
Orang yang kita layan lebih dari seglanya itu yang membuang kita.
waktu kita sakit.
kenapa yer?

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini

LEKA

Manusia takkan pernah puas Biar apa keinginan, walau besar mana dah digapai. Tetap, Tidak puas. Kau lupa matlamat hidup sebenarnya. Bukan untuk kaya, bukan untuk bergaya. Tapi untuk hidup yang selamanya.