Skip to main content

Tamat

Assalammualaikum.
Aku masuk lagi.
Mungkin ini yang terakhir.
Pada ada yang bertanya sebelum ini,
betul ke BudakPEMALAS akan stop?
Jawapannya ye.
Akan aku terangkan satu satu.
Untuk seketika, atau selamanya aku sendiri tak pasti
Beberapa kekangan menyebabkan BudakPEMALAS harus stop menulis.
Menulis semua benda.
Padam semua nama.
Stop semua nama.

Pada nukilan yang telah dihasilkan.
Simpan buat kenangan.
Dan aku juga akan pandang semua sebagai satu kenangan.
Kenangan yang sangat indah buat aku.
Indah kerana segala rasa ada disitu.
Semua cerita ada disitu.
Pada lagu yang telah dikeluarkan,
juga akan terus dimainkan.
Oleh sesiapa sahaja, teruskan.
Tidak akan aku minta untuk mereka stop kan semuanya.
Tidak akan aku minta untuk menarik semuanya kembali.
Macam aku cakap tadi,
semua tu kenangan indah aku.
Mendengar bait kata sendiri di nyanyikan membuatkan aku bahagia.
Sebab ada cerita untuk semua benda.
Pada individu yang terlibat,
terima kasih untuk semua benda dan usaha membawak naik nama tu.

Aku.
Serahkan sepenuhnya nama tu untuk digunakan.
Tiada sebarang claim akan aku buat.
Tiada sebarang isu akan aku suara kan.
Itu janji aku.
Ambil, dan jaga nama tu sebaiknya.
Hasilkan lah karya yang baik untuk industri
Hasilkan lah karya yang baik untuk anak muda.
Kita.
Ibarat cermin, baik yang kita perlihatkan buat mereka.
Baik jugalah hasilnya yang mereka nampak.
Jaga segalanya baik baik.
Untuk individu yang mengambil naskah.
Jika ingin terus menggunakan nama itu,
sama.
Teruskanlah.
Tiada apa apa isu juga bakal aku suarakan.

Telah aku halalkan segala lebih kurang sepanjang aku terlibat dengan penulisan.
Telah aku ikhlaskan segala galanya.

..........................................................................

Sejujurnya.
Berat untuk aku berhenti dari menulis.
Tapi.
Tiba masanya untuk aku mencari diri aku sendiri dengan cara yang lain.
Tiba masanya untuk aku melangkah pergi dari dunia ni.
Tiba masanya aku merahsiakan segala galanya tentang aku.
Pada mereka yang tiada, tak perlu lagi tahu tentang aku.
Aku mungkin perlu sedikit privacy.
Maaf.
Aku akan kembali menulis.
Aku akan kembali berkarya.
Aku akan kembali seperti sebelum ni.
Tapi, suatu masa nanti.
Setelah aku jumpa sebenar benarnya diri aku.
Setelah aku jumpa apa yang aku cari dalam hidup aku.

Dekat sini,
aku nak ucapkan banyak banyak terima kasih pada sesiapa
sahaja yang pernah singgah di BudakPEMALAS.
dan pernah ambik tahu tentang keadaan BudakPEMALAS.
Dan paling aku berterima kasih, pada mereka yang mendoakan
keadaan BudakPEMALAS sepanjang dia tidur lama.
Terima kasih banyak-banyak.
Hanya Allah yang dapat balas segalanya.
Pada nama nama yang pernah disebut didalam ni.
Terima kasih kerana pernah wujud dalam hidup BudakPEMALAS.
Tak kisah sama ada kenangan manis atau pahit.
Yang pasti nya terima kasih juga aku berikan.
Sesungguhnya BudakPEMALAS belajar segalanya dari setiap perkenalan tersebut.
Terima Kasih.

Ini sahaja dari Aku,
BudakPEMALAS.

Salam.

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini

LEKA

Manusia takkan pernah puas Biar apa keinginan, walau besar mana dah digapai. Tetap, Tidak puas. Kau lupa matlamat hidup sebenarnya. Bukan untuk kaya, bukan untuk bergaya. Tapi untuk hidup yang selamanya.