Skip to main content

Along, Syid & Ajam

Assalammualaikum.
Tiba tiba hati ni terdetik untuk menulis
Mungkin rindu untuk bercerita
Atau mulut ni dah tak mahu bercerita pada sesiapa
So jalan terbaik; menulis.

Hari ni aku ke Ipoh untuk radiotrapi.
Sakit, tapi aku tak boleh buat apa.
Ajam, Syid, Along slalu cakap bila aku mengadu pada dorang
yang aku kena tahan sebab nak sihatkan.
Nak taknak aku kena tahan sikit.
Syid laa selalu sangat mcm tu.
Hari tu masa first time radiotrapi, aku mengadu pada Along
dan satu ayat dia yang sampai skang aku ingat;
yang sakit sangat skang ni pun sebab aku jugak,
sebab aku tangguh lama sangat kan.
Hmm masa tu aku x reply dah.
Ye.aku tahu salah aku.
Dan aku tahu sekarang ni semua org yang aku rapat tengah marah pada aku
Sebab apa?
Sebab selama ni aku cari penyakitkan.
Aku tak rest.
Aku takdengar cakap dorang
Aku tak makan ubat on time.
Aku leka.
Aku berlagak sihat.
Yes.
Aku tahu Along, Syid and Ajam marah kat aku.
Kenapa tige orang tu je?
Hahaha dah kat diorang jee aku slalu mengadu,
kat diorang jee aku cerita macam2.
Dan skang aku rasa 'family' yang aku ada hanya Along, Syid and Ajam.
Dan aku terlalu menyayangi dorang bertiga.
Abang2 aku.
Even dorang tak anggap aku adik, mungkin.
Tapi Satu je aku nak ckp, sampai akhir hayat aku aku sayang korang.
Korang nak maki aku ke, korang nak ignore aku ke, korang nak buat apaa pun pada aku,
Dalam hati aku, aku sayang sangat kat korang bertiga.
Tapi kenapa?
Entah la.
Mungkin korang manusia yang layannn je apa aku nak cakap,
yang layan je apa aku nak ngadu.
Tu si ajam tuuu,
Hari hari laa skang nii dengar aku mengeluh.
Tapi dia layan kan je.
Walau tengah marah pun, dia tetap care pasal aku
Aku tahu kalau kau marah Ajam, tu untk kebaikan aku kan?

Guys, Aku takde abang lagi,
Aku takde ayah, aku takde family lain.
Yang aku ada, hanya korang bertiga.
Korang bolehhh jee nak buat tak perduli pada aku,
tapi satuuu je korang kena ingat, korang buat apaaa pun kat aku.
Oneday korang susah mcm mana skali pun aku akan pasti kan aku ada dgn korang.
Sebab korang je orang yang peduli pasal aku masa aku kat ICU.

Ajam ade pesan;
Mursyid dengan Roy tu kawan sebenar kawan, satu hari nanti aku takde
kau kena cari dorang. Bukan untuk jaga kau, tapi untuk minta kasih sayang dorang.

Dan masa tu aku menitik,
minta kasih sayang?
Sedih nya.
Ye.
Memang sedih, tapi tu aku kena buat.
Ajam kata, selagi dia hidup, dia akan jaga aku.
Dia akan buat apa je yang aku nak.
Dan aku harap Along dengan syid pun mcm tu.
Aku tak minta untuk jaga aku, tapi aku minta ada untuk aku.
Dan aku tak tahu macam mana hidup aku tanpa mereka bertiga.
Mungkin akan lagi gila dri sekarang?
Hahaha
Harap kalian tak buang aku mcm mana mereka buat.

Tuhan,
Terima kasih beri aku peluang lagi.
Dan terima kasih bagi aku mengenali mereka
Terima kasih sebab hantarkan mereka pada aku.
Terima kasih tuhan.
Terima kasih sangat.

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini

LEKA

Manusia takkan pernah puas Biar apa keinginan, walau besar mana dah digapai. Tetap, Tidak puas. Kau lupa matlamat hidup sebenarnya. Bukan untuk kaya, bukan untuk bergaya. Tapi untuk hidup yang selamanya.