Skip to main content

Bonda

Assalammualaikum
Abang.
Bonda tak sihat sekarang ni.
Hari rabu hari tu aku tak sedap hati bila semua saudara mara jauh jauh semua
Balik tengok bonda. But aku masih kat ipoh.
Aku balik rumah hari rabu hari tu, bonda dekat HKL.
Hati aku berat sangat abang nak balik, sebab aku takut
Lagi lagi skng ni semua duk tuju kat aku.
Semua salah kan aku
Katanya bonda sakit sebab aku, berpunca dri aku
Aku tak tahu lah nak kata.
Tapi aku balik jugak, malam tu aku msg dengan Ajrul.
Aku tak cerita apa lagi kat dia, tiba tiba dia tnya
“dik kau taknak balik ke tengok bonda?”
Aku pun cerita la kat dia apa yang jadi, semua orang kat aku semua.
Aku cakap jugak, aku tak kuat, sebab kau tak de abang nak backup aku mcm dulu.
Then Ajrul cakap, “takpe, ni masa kau kena kuatkan diri sendiri. Defend diri sendiri”
Aku pun iyakan je apa dia cakap.
Then dia suruh balik masa aku cuti nanti, aku Tanya dia “operation aku mcm mane? Tangguh?”
Then die cakap “ikot kau lah dik”
Lepas die cakap macam tu aku piker mcm macam abang.
Entah, rasa bersalah tak ikot cakap dia pun ada
Takut apa apa jadi pun ada..
Lepas tu aku dapat msg dari qis die ckp pasal bonda tak boleh makan,
Tak boleh bangun semua.
Aku makin rasa bersalah tak balik.
Then diorang kata bonda nak operate.
Aku decide time tu jugak nak tengok bonda.
Aku balik petang tu jugak. Hari rabu.
Masa aku sampai bonda kat bilik bedah lagi.
Aku tak dapat tengok bonda, so aku balik rumah.
Esok tu baru aku pergi tengok bonda.
Abang.
Aku nangis masa depan bonda, aku tak patut nangis abang.
Aku kena kuatkan bonda, kan?
Tapi aku bodoh, aku nangis jugak depan bonda..
Sampai sampai aku cium bonda, bonda dah nangis dulu
Soalan pertama bonda “adik pergi mana, lama tak balik.. Sihat?”
Abang bonda yang terlantar tu duk Tanya aku sihat ke tak.
Kau rasa?
Aku nangis abang masa tu, aku cakap kat bonda yang dia tak perlu risau apa apa
Pasal aku, aku boleh jaga diri.
Aku just minta pada dia, dia sihat..
Tu je.
Bonda nangis je abang masa aku ada depan mata dia.
Yang paling aku sebak bila aku kena gastric teruk malam tu,
Aku kena gastric dari otw balik tu lagi.
Aku mmg tak makan apa sebab tak sempat..
Bonda Nampak aku sakit perut malam tu,
Tiba bonda cakap “sory adik balik kali ni bonda tak dapat masak apa”
Aku nangis lagi abang masa tu, aku cakap pada bonda
Salah aku, aku yang tak makan, bukan sebab bonda tak dapat masak.
Bonda. Tiada siapa boleh ganti dia.
Dari dulu sampai sekarang, bila semua menentang aku
Dia masih teguh ada sebelah aku. Saat dia sakit pun masih bertanya khabar aku,
Masih rasa bersalah sebab aku kena gastric.
Tringat dulu, masa walid denda aku waktu sekolah.
Bonda bangun tengah malam, masakkan untuk aku
Sebab takut aku gastric..
Bonda.
Kamu memang takda pengganti.
Cepat sihat bonda.

Pagi sebelum aku balik tu walid buat meeting fmily.
Masa walid bagi tahu ade meeting tu, aku dah cuak habis.
Aku tkut sangat aku tak kuat.
Dulu kau ada abang nak backup aku.
But sekarang aku sendiri backup diri sendiri.
Salah satu topic masa meeting tu pasal aku lari hospital bulan 6 dulu.
Memang aku terperangkap lah time tu,
Kemudian aku tringat Ajrul ckp “luahkanlah apa kau rasa”
So masa tu aku luahkan semua yang aku rasa, walid hanya berdiam
Just akk and qis je yang bising2.
Kata aku tak piker panjang, aku buat benda bodoh..
Sebab tu bonda mcm tu skng.
Guys, kowg tak rasa mcm mana ditinggalkan sendiri kat hospital sampai sebulan lebih.
Sampai raya pun aku sendiri, pagi raya aku msg semua tak balas,
Aku msg una nan ajrul je..
Diorang je melayan aku meroyan masa tu.
Duduk tempat aku and rasa semuanya seblum ckap macam2.
Sekarang ni abang bukan nan walid je aku ada problem, tapi dengan akak akak aku juga.
Aku tak thu nak kata apa, aku makin takde hati nak balik.
Kau bayangkan abang, company ade problem pun aku yang disalahkan.
Kau rasa?
Abang aku nak Tanya, adik kau ni robot ke?
Sampai semua orang buat aku mcm takde perasaan.
Aku tak tahu laa kenapa aku kena rasa ni semua.
Aku penat lah nak bergaduh ni abang.
Masing msing dah besarkan.
Perlu ke bergaduh gaduh ni lagi?
Klo kau ade, mesti kau yg guide kami semua kan abang?
Aku rindu kau
Rindu nak kau yang uruskan kami adik beradik.
Aku rindu sangat.


Sekarang aku baru tahu kenapa kau selalu marah2 aku bila aku buat bukan2..
kenapa kau jaga aku betul betul dulu.
yess aku boleh urus diri aku sendri.
tapi aku tak boleh nak defend diri aku sendri depan diorang.
kau sendiri tahu adik kau ni tak kuat kan..
abang. walid minta number ajrul.
memang tak lah aku nak bagi.
then ajrul tnya kenapa tk bagi,
abang... aku cerita semua apa yg pernah walid buat dekat kawan2 aku dulu.
aku dah janji dengan diri aku aku taknakk siapa pun tahu...
tapi aku tak boleh, dengan Ajrul aku terlalu jujur..
aku tak boleh nak tipu die.
tiap kali aku tipu die, tiap kali aku berahsia dengan dia..
mesti aku rasa bersalah gila...
dia memang dah mcm abang aku..
even dia maki aku ke, die dh giveup nak nasihat aku ke..
die tetap abang aku.
Aku anggap die mcm darah daging aku da..
sebab tu susah mana dia, even aku tk boleh buat..
aku cuba cara lain untuk tolong dia.
aku taknak die sendiri dgn masalah dia..
sebab bagi aku, dia abang aku...

abang.
operation tu aku tangguh, aku jmpe pakar hri tu bincang.
teruk gak aku kena dengan pakar masa tu..
sebab skang ni usus aku da jangkitan kuman.
sebab tu aku selalu sangat sakit perut sekang ni..
cuma skng tak thu tu kuman dari benda tu atau bukan.
doakan baik baik untuk aku abang..
doakan aku mampu bertahan sampai tarikh dia nanti.
doakan aku k abang.

Salam

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini
Kadang Nyata Mata aku kabur Walhal Hanya pesanan mu ku akur Namun terjebak kehendak sementara. Macam pengecara tapi acara tak kena gaya Mungkin tidak mengenali,aku berkelahi Mungkin sering diadili, takut mendampingi