Skip to main content

Luahan Buat Sang Abang

Assalammualaikum

Abang,
kau tahu tak kemarin aku kena marah dengan abg ellyas and along.
Salah aku.
aku degil
aku x dengar cakap
aku ikot hati aku je
aku tak fikir diri sendiri.
aku tak pikir pasal kesihatan aku.
aku mengaku, salah aku.
tapi abang.
aku terkedu sekejap kemarin
kenapa?
sebab dalam satu hari aku kena marah dengan dua tiga orang
aku tahu diorg risau.
sebab tu diorang marah
tapi aku dah cuba abng.
aku dah cuba semampu aku buat apa yang mereka nak
tapi aku x boleh tahan.
sebab tu aku smoke balik.
sebelum along marah aku malam tu.
aku dh kena marah terukk dengan abang ellyas.
balik dari wad tengahari tu aku jumpa abang ellyas.
teruk aku kena marah, kena bebel ngan dia
sebab?
sebab aku lari malam tu,
sebab aku tak ikot dia balik rumah umi.
kata dia ummi dah tunggu kat rumah,
ummi dah siap masak untuk aku..
ummi dah siapkan bilik untuk aku tidur malam tu.
tapi aku takde.
sebab tu ellyas marah sangat.
abang ellyas marah terukk siang tu abang.
mcm mcm dia cakap.
lepas jumpe dia aku balik bilik,
otak aku fikir je apa die cakap.
menitik airmata aku abang.
malam tu pulak aku msg along.
aku bagi tahu dada aku sakit sebab aku isap rokok sebatanggg je malam tu.
skali die balas "aku malas da nak ckp ape ngn kau. takde function"
aku terkedu.
abang.
kalau kau ada aku tak msg die tau bagi tahu.
kalau kau ada aku tak mengadu pada dia
dan kalau kau ada. aku x merintih pada orang lain.
susah abang aku nak terangkan apa aku rasa.
aku jawab apa yang die ckp. aku kata aku bru nk isap, dri balik sampai malam tu,
itu sebatang je baru aku isap.then aku ckp kesian la sikit kat aku.
dia balas "benda mcm ni takyah kesian dah" aku faham maksud die.
aku tahu die marah, sebab aku degil tak dgr kata dia.
tak dgr nasihat dia. tapi kau tahu along.
aku cuba tahan dri ambik rokok hri tu.
tapi aku x boleh.
dengan kena marah dgn abang ellyas siang tu...
dengan stress buat assignment.
dgn sakit kat tempat jahit ni..
otak aku serabut..
kau pun merokok along.
kau mesti faham apa yang aku maksud kan.
lagi lagi aku yang kerap merokok ni.
tak mudah along aku nak buang rokok tu terus.
aku terima dia marah aku, sebab dia dh aku anggap mcm abang aku sendiri.
lagi pun aku yang degil. kan?
hanya satu yang aku balas pada dia malam tu.
aku kata stu kesilapan besar aku mengadu pada dia.
yes! satu kesilapan.

abang.
datang lah abang.
aku nak abang aku sendiri.
aku nak mengadu pada abang aku sendiri
aku nak abang aku sendiri tahu saat aku menangis
aku nak abang aku sendiri tahu masa aku sakit
aku nak abang aku sendiri yang datang melawat aku masa aku sakit
jujur sham, aku terlalu rindu kasih seorang abang.

damailah abang ku.
doakan yang terbaik buat aku disini.
aku terlalu rindu menyentuh tubuh kmu.
menatap wajah kmu,
dan menangis dibahu kamu.

Salam

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini

LEKA

Manusia takkan pernah puas Biar apa keinginan, walau besar mana dah digapai. Tetap, Tidak puas. Kau lupa matlamat hidup sebenarnya. Bukan untuk kaya, bukan untuk bergaya. Tapi untuk hidup yang selamanya.