Skip to main content

KERANDA

Assalammualaikum

Salah ke?
Aku tak pasti..
Marah ke?
Aku pun tak pasti..
Biarkan berlalu please.
Jangan ingat satu pun.
Aku pun mencuba lupakan semua.
Please jangan buang mcm ni.
Jangan biar aku hanyut macam ni..

Abang,
hari ni aku happy.
kenapa?
untuk pertama kali nya aku gagah kan diri
stay kat kolej satu hari sampai habis semua class..
actually aku gastric kot tadi...
tapi nak setel kerja punya pasal..
aku stay jugak..
tapi balik balik bilik tu memang aku muntah2 terukk kot..
sampai tertido..hahahah
sedar sedar dah pukul 10 malam.
And pertama kali juga dalam class time degree kali ni
aku bergaul dengan budak budak dalam class..
habis semua aku harukkk..
macam mase sekolah dulu, semua budak aku kacau..
sampai miss mimi pun aku paku habiss tadi..
heeee...
sampai wan cakap "dah nampak dah wehh perangai zura"
hee hangpa x kenal aku lagi wehh.. kasi kenal dulu baru ckp pasal aku.

Aku pelik dari semalam.
tiga org dah tanya aku "kau sakit ke?"
aku gelakk je dengar, aku jawab mcm biasa lah...
mane ade.. makin sihat ade lah...
Ingat pada shahir? Shahir atau king yang selalu aku sebut
kat blog ni dulu...
King msg aku tiba tiba semalam tanya " da kat hospital ka?"
aku pun gelak je lahh...
dh tu mcm biase laa si king tuu dok buat ayat sentap die..
siap cakap mentang dia dh jauh, pinggir kan dia dah skang..
hahahah mcm slalu laa aku jwb nan dia..
aku okey :)
yang kedua semalam renyuk tanya aku...
tiba tiba ckp "zura sakit ke?"
then skali lagi aku gelakk...
king msg siang, renyuk msg malam...
mmg aku gelakk la wehhh...
nampak sangat ke aku x sihat?
nampak sangat ke aku sakit?
aku rasa aku da cuba semampunya buat buat teguh depan orang...
buat buat mcm takde apa yang jadi...
tapi ade jugak yang bertanya...
sampai una kata "dah kenapa semua orang mcm tau je weh"
huhuhu aku pun tak pasti wehh...
aku pun terkedu jap dorang tanya mcm tu...
And petang tadi, lepas habis class aku terserempak nan sir E kat lab.
sape yang follow blog aku dri awal memang tahu la siapa sir E..
lectre yg pernah rapat nan aku, yang pernah tolong aku mcm mcm..
yang banyak nasihat mcm2 kat aku..
Aku terjumpa dia, soalan die mase jumpa "sihat tak ni? asal makin kecikk je?"
perghh sir pun tanya?
okeyyy lepas ni kena makan banyak banyak wehhh...
kena makan sampaiii gemokkk mcm dulu tuhhh...
walau pun skang ni takde la kurus mane, tapi dah ade yang teguq tu..
nampak la kot susut sikit.
mase sir tanya tu mmg aku gelak laa kat dia..
aku ckp "sir perli sayaa ni.."
mati mati die meng'iyakan apa yang dia ckp..
aku malas layan dia aku trus blar...
Aku terpikir gak, ade juga orang yang kisah pasal aku eh,
aku kat wad ke, aku sakit ke apa ke..
Syukur.

Aku selalu terpikir,
kalau aku meninggal.
siapa bakal bersedih?
siapa bakal terkejut?
siapa yang akan datang ziarah lihat jenazah aku buat kali terakhir.?
siapa yang akan sama sama usung jenazah aku nanti?
Siapa ?
Aku harapkan orang orang yang aku rapat mendoakan yang baik baik buat aku nanti.
Dulu aku slalu cakap kat arwah pian. "pian aku mati ti kau angkat keranda aku k"
tapi skang pian takde dah..
abang pun aku dah takde.
abang syuk je tinggal.
tapi jika di tanya, aku mengharapkan along, shahir, remy sama sama
ada mengusung keranda aku nanti.
sama sama bawa aku ke liang lahad.
itu je aku harap kan.
mungkin yang membaca akan ckp
"remy okey la, cousin kau.. Shahir ngan along tu mcm takde kena mengena"
yess.. shahir nan ajrul tu takde kena mengena.
tapi jujur aku cakap, aku dah anggap diorang lebih dari seorang kawan.
dan diorang juga bukan sahabat aku.
tapi diorang family aku..
level aku sayang pada diorang, sama level aku sayang pada ajam, sham,
naim, izwan and semua abang abang aku yang lain.
sama mcm adik beradik aku.. mcm bonda and walid aku...
itu je yang aku harapkan kalau apa apa jadi pada aku nanti.
aku tak meminta. tapi aku mengharapkan.

Salam

Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini

LEKA

Manusia takkan pernah puas Biar apa keinginan, walau besar mana dah digapai. Tetap, Tidak puas. Kau lupa matlamat hidup sebenarnya. Bukan untuk kaya, bukan untuk bergaya. Tapi untuk hidup yang selamanya.