Skip to main content

Puisi buat Ayahanda

Puisi buat Ayahanda!

Ayah,
Kita memang tak pernah berkawan baik
Bila kita senyum, terasa pelik
Ayah,
Kadang kadang bila aku rasakan
Tidak sama dengan apa yang aku katakan
Kita semakin jauh bila bonda tiada
Bonda pergi tinggalkan kita, bila kita tidak terasa

Kita bukannya orang yang paling rapat dalam dunia ayah,
Rasa dalam jiwa ini ada kadang-kadang masanya goyah,
Semenjak bonda pergi, kamu kuncikan bibir itu
Padahal dimasa itu, waktu aku paling perlu

Maaf ayah
ada satu waktu itu yang mana aku mula menjauhkan diri aku dari kamu,
Aku rangkul teman teman
Aku benci sama kamu
Aku baling semua itu
Aku pergi pada kawan kawan ku
Kemudian aku katakan
“ ayahhh kau takkan faham apa aku rasa”
“Ayah apa yang aku ada didalam ini semuanya kerana kamu tidak reti menjaga”
Aku limparkan kata kata nista buat ayahanda
Bersorak bergempita syaitan syaitan ditepi tangga
Mengatakan “tahniah tahniah buat mu juga”

Kemudian disatu hari itu,
Jika kamu tahu
Dan jika kamu mahu tahu
Satu malam pekat, aku keluar dari rumah
Tanpa sesiapa yang melihat.

Lari
Bagai pengecut aku lari
Lari dari cinta ayahanda
Lari dari segala
Lari dari segala galanya
Kerna ku alpa
Ku kata semua salah ayahanda
Ku rangkul teman teman ku kembali
Ku pergi sana sini
Ku berpesta joli

Ku suka
Ke sana ke sini
Bersama semua
Semua gila
Kemudian ku fikir kembali
Siapa memegang aku disaat ku jatuh
Ku biarkan semua rasa didalam diriku
Dan semua rasanya tersimpan dan berbudi

Berada di kejauhan itu memang tenang
Bersama kawan-kawan memeang senang
Bersama semua orang memang senang

Tapi di waktu pekat malam
Siapa ada untuk menyatak rasa cinta?
Siapa ada untuk mengatakan
“anakanda kamu milik ayahanda”
“anakanda kamu milik ayahanda”
“anakanda kamu milik ayahanda”

Aku katakana aku mahu pulang
Ini bukan dunia ku
Aku mahu pulang ayah
Kembalikan
kembalikan

-FJ

Popular posts from this blog

Lagi caritaku..

Assalammualaikum. Hey esya,ape kabar kamu?? ermmm mesti sape2 yg follow blog ni rase pelik kann?? at sape qid bagi salam..at sape qid tnye kabar?? hihihi lantak lahhh..nk pelik pelik lahhh janji yg thu siapa.hanya qid ngan Allah je thu.. hahah ayattt... berfalsafah plak time2 niii.... Okey sekarang qid nak cerita pasal diri kan sebulan akan dtg! Kite tolak dulu ketepi cite pasal yg menyakit kan hati... kite tolak dulu ketepi cite2 yg menyedihkan... yg penting skng qid nak story ape yg qid and member2 qid akan buat lepas nii....
okey qid story pasal qid dulu k! Qid kemungkinan besar akan mendaftarkan diri di Kolej Teknologi Antarabangsa Cybernetic atau singkatan die KTAC pada 26 May 2012.. at situ qid ambik Kursus Diploma Multimedia Kreatif. Kolej tuu program kerja sama dgn UPM. Qid rse rmai owg yg dpt tawaran untuk masuk kolej uhh!!! and qid rase ramai juga yg menolak untuk membuat permohonan di kolej tuuu... mungkin nama KOLEJ tu yg menyebabkan ramai yg x mahu kottt!!!
tapi qid??? ha…

Terima kasih sahabat jahanam

Assalammualaikum.
Terima kasih pada siapa saja yg pernah mendoakan aku.
Tuhan saja boleh balas.
Aku ada satu soalan. Masih ada lagi org yg nk berkawan dengan orang yang berpenyakit?
Hahaha aku tahu, tkde.
So siapa je yg nk pergi dari hidup aku. Go on;
Aku dh redho.
Aku tahu aku kne terus kuat. Tuhan tu bg aku peluang. Aku kne teruskan wlpn benda ni semua menyakitkan.
Lagi sakit bila kwn susah senang kau cakap,
lepas ni klo tk penting tak pyh cari;
Ye. Hakikatnya aqid amsyar. Kau dh tak berguna pada sesiapa.
kau manusia yg botak mcm toyol ni dh tk berguna pada sesiapa. Harus sedar diri. Dan terima semua ni. Tuhan tu tengah trus uji kekuatan kau aqid amsyar oi.

Terima kasih sahabat jahanam

Siapa yg nk stay, aku terharu. Terima kasih.

Aku tak bahagia.

Assalammualaikum
Masuk.
Termenung.
Menulis.

Hati terdetik,
ye aku menyusahkan semua orang
aku tahu tu.
aku minta maaf.

Biar lah
aku hanya cakap pada diri.
yang orang ada disekeliling aku ni tak selama dengan aku.
Dari posting2 sebelum ni yang aku baca pun
aku selalu cakap, orang yang dengan aku tak selalu dengan aku
dan benda tu aku rasa dah sekarang.
aku lost semua nya.
dan aku dah boleh nampak, sorang sorang hamba Allah yang selalu
dengan aku pergi dari hidup aku.
aku nampak.
jelas.
Patutlah dulu aku takut nak bagi tahu orang aku sakit.
patut lah dulu aku diam jee even aku sakit.
rupanya.
aku dah tahu yang orang tak selamanya dengan aku.
aku dah boleh baca diorang rupanya tika tu.

Tapi,
tak adil.
tak adil sebab sekarang aku terpaksa hadap situasi yang aku tak nak dulu
aku terpaksa hadap tanpa aku tahu siapa diri aku yang sebenar.
aku terpaksa hadap tanpa aku kenal diri aku sendiri
tanpa aku kenal orang orang sekeliling aku
tanpa aku tahu semua benda

aku jadi terpinga pinga sekarang…