Skip to main content

dugaan paling besar adalah ketika di soal oleh malaikat


salam esya..
semalam qid dapat satu kata2 yang sgt bermakna dari roy.
b4 die balik kelatan semalam die ade jumpe qid..
time tu sebelum family qid nak balik melaka utk uruskan
jenazah aunty qid..roy kate ape???
semalam sebelum nak gerak tu die ade bisikkan something!
die kate --->

"dugaan paling besar dan paling mencabar utk manusia adalah ketika die di alam barzah dan juga ketika die di soal oleh malaikat munkar dan nangkir..."

ayat yang paling mendalam maksudnye..
walaupown x sampai 3 ayat tapi isi die sgt mendalam maksudnye..
qid faham maksud roy..
sememang nye die nak qid thu dugaan yg dtg skng ni x sebesar dugaan biler qid
di alam barzah....
~x sampai 2 minggu pian meninggal,semalam aunty qid plak meninggal!
ya allah besar betul cabaran yg qid kena tempuh bulan pose thun ni..
lepas satu2....
dari hal sekolah..member dan sekarang???
keluarga qid sendiri plak!!!!
aduhhhhhh pedih nyee...
~~semalam kali pertama kami semua berbuke di makam..
elok jee jenazah masuk liang lahad,masjid kat situ pun azan maghrib!!
klu tgk adik fik smalam..memang sedih sgt esya...
die bru darjah 4..die faham mak die meninggal...
tapi biler die dah jumpe adik irfan,adik razif die tersenyum jee...
mule2 sampai umah tu die menangis...
mama,mak teh semua peluk die...
memang menangis...dah tu time nak mandi jenazah uh die pergi jalan2 at kg uh ngan irfan
semua...time nak kapan uh skali lagi qid tgk die nangis!!!
die mcm kdng2 ingt,kdng2 lupe yg mak die meninggal!!!
sebab mase kapan die tgk mak die,die menangis tau..
tapi biler time kebumi.....mak die dah xde dpn mate die.die senyum jee esya...
mcm die x sedar time tu tgk kebumikan mak die...
ermmm x tau lah!! die kecik lagi kann..
mybe die x fhm lagi dgn sume ni!!!
~sunyi sgt mase berbuke kat c2...
pertama kali berbuke smbil melihat keluarga sendiri masuk ke liang lahad!!!
ari tu time pian kebumi,dah lepas azan bru gerak pergi makam...
tapi aunty smlm xleh nak tunggu lme,coz die meninggal dah lme..
semalam anak aunty sndiri yg masukkan mak die at liang lahad..
abg wan,abg anif and naim!
paling nampak takut smlm time nak masukkan tu adalah naim!!
ye lah die mybe tension kot.....
die SPM this year..tapi die hilang mak die plak!!!
to abg wan ~~>
hope abg sabr byk2..owg thu perit abg nak tanggung ni semua,lagi2
aunty meninggal 2 ari sebelum rye..
abg sbr byk2..abg kena strong utk adik fik and naim..
naim tu utma abg...die cemerlang...owg x nak tgk cousin owg gagal nanti
sbb telalu tension dgn ape yg jadi..
nampak sgt abg yg naim tension smlm..
hope kowg adik beradik x gaduh2 ok..
jaga diri kowg..kowg still ade mama,ade mummy ade ummi utk jaga kowg..
kite owg sgt kowg mcm mane aunty syg kowg..itu janji kiteowg!!!!

*esya...
semalam time owg talkin..ape yg roy ckp uh..ade sikit same mcm yg
roy bg tau at qid b4 balik kg uh!!!
pape pown thankz roy...roy bg kte2 smangat kat mama semalam..
memang nampak mama down giler smlm biler qid bg tau aunty dh meninggal tu..
thankz sgt2 roy!!!
esok dh rye esya...
rye kedua tanpa kmu...and rye pertama tanpa walit,pian,and aunty...
perit thu x biler sowg2 pergi!!!!


Comments

Popular posts from this blog

Cerpen:Pengorbanan Seorang Guru

*mengisi ruang sunyi aku Setelah dimarah dan dipukul oleh abang,Aqid terus pergi ke bandar Seremban untuk berjumpa dengan kawan-kawannya.Ini kali pertama abang memukul dia.Dia merasakan dirinya tercabar setelah dipukul oleh abang.Aqid Amsyar adalah seorang pelajar perempuan yang menuntut di sebuah sekolah di Seremban.Aqid atau nama sebenarnya Siti Zuraidah telah mengubah identiti dirinya sejak berumur 12 tahun.Aqid merupakan anak bongsu dari 2 adik-beradik.Nama Siti Zuraidah Zainal telah ditukar sendiri menjadi Aqid Amsyar Zainal.Nama,diri dan percakapannya juga ditukar seperti seorang lelaki. "Zuraidah telah merokok didalam tandas sekolah pada waktu rehat tadi!!" kata-kata Cikgu Bob iaitu GPK HEM sekolah masih terngiang-ngiang di telinga abang.Kata-kata itu juga yang menyebabkan dia memukul adiknya sendiri menggunakan getah paip.Hal itu telah menyebabkan Aqid tidak pulang ke rumah sehingga larut malam.Jauh disudut hati abang,dia kesian melihat tangan dan kaki Aqid berb

BUNTU

 Pertemuan yang tak siapa menduga. Kau datang ketika aku buntu dengan dunia Kau datang waktu aku hilang segala-galanya. Kau isi semua dalam hati aku, 2 tahun kau ada dengan segala rasa Sampai satu ketika, Allah uji kau dengan dunia yang baru. Aku ada mendamping memberi semangat baru. Aku angkat, aku papah segala rasa dan semangat yang kau biar jatuh dan tak pernah ambil tahu. Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan. Tiba satu masa aku melapor diri. Allah beri aku rasa selesa. Allah beri aku rasa bahagia. Allah pinjamkan segala-galanya. Aku tidak terus mendongak, Malah aku patah kembali mencari kau yang masih mencongak. Aku bawa kau bersama berdiri,  Aku pimpin kau naik sekali. Sampai masa, masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Tiba hari itu, Allah ambil kembali orang penting aku. Aku cari kau, hilang. Aku menangis, aku cari kau, hilang. Aku mengeluh, aku tetap cari kau, hilang. Aku buntu. Kemana? Tiba ketika, Aku bertanya. Malang. Kau pura-pura tiada apa. Hingga kini
Kadang Nyata Mata aku kabur Walhal Hanya pesanan mu ku akur Namun terjebak kehendak sementara. Macam pengecara tapi acara tak kena gaya Mungkin tidak mengenali,aku berkelahi Mungkin sering diadili, takut mendampingi